Upaya Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Melalui Model Project Based Learning pada Materi Ekologi dan Keanekaragaman Hayati Indonesia
Abstract
This study aims to improve students' critical thinking skills on Indonesian ecology and biodiversity material in class VII. This type of research is Classroom Action Research (PTK). This PTK is carried out by applying a project-based learning model as an action to improve students' critical thinking skills. The sample of this study amounted to 29 students. This research instrument is a critical thinking skills test instrument. The results showed an increase in each indicator of critical thinking skills from each cycle and classical completeness of students' critical thinking skills which initially 43% in cycle 1 increased to 82% in cycle 2. Therefore, it can be concluded that the project-based learning model is considered as an effective solution to improve students' critical thinking skills and based on the findings in this study, students' critical thinking skills that are improved through project-based learning meet the success criteria.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agnafia, D. N. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Dalam Pembelajaran Biologi. Florea : Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 6(1), 45. https://doi.org/10.25273/florea.v6i1.4369
Ambarita, C. F., Barus, F. K., Khairiah, K., & Susanti, D. (2024). Penerapan Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kearifan Lokal, 4(6), 951-960.
Arikunto, S., Suhardjo, & Supardi. (2007). Penelitian Tindakan Kelas (4th ed.). PT Bumi Aksara.
Ayun, Q., Hasasiyah, S. H., Subali, B., & Marwoto, P. (2020). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Smp Dalam Pembelajaran Ipa Pada Materi Tekanan Zat. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 9(2), 1804–1811. https://doi.org/10.26740/jpps.v9n2.p1804-1811
Fatmawati, E. (2023). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA dengan Penerapan Model Pembelajaran Inovatif Project Based Learning (PjBL). Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi (JIPP), 1(1). https://doi.org/10.61116/jipp.v1i1.6
Ferdyan, R., & Arsih, F. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Sains Dan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Terhadap Covid-19 Berdasarkan Materi Yang Relevan Dalam Pembelajaran Biologi. Bio-Lectura : Jurnal Pendidikan Biologi, 8(2), 12–24. https://doi.org/10.31849/bl.v8i2.7626
Fitriyah, A., & Ramadani, S. D. (2021). Pengaruh pembelajaran STEAM berbasis PjBL (Project-Based Learning) terhadap keterampilan berpikir kreatif dan berpikir kritis. Inspiratif Pendidikan, 10(1), 209-226. https://doi.org/10.24252/ip.v10i1.17642
Hasibuan, C., Anim, A., & Aritonang, E. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Penerapan Model Project Based Learning. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 2(2), 396-404. https://doi.org/10.56667/dejournal.v2i2.238
Hidayati, A. R., Wirawan, F., & Rahmi, F. E. (2021). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Pembelajaran IPA Materi Bioteknologi. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(1), 34–48. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i1.68
Maqbullah, S., Sumiati, T., & Muqodas, I. (2018). Penerapan model problem based learning (PBL) untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran ipa di sekolah dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 13(2). https://doi.org/10.17509/md.v13i2.9500
Munawwaroh, L., Krisnamurti, C. N., & Wahyuni, M. M. S. (2023). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis dengan Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) berbasis STEM pada Materi Kalor dan Perpindahannya di Kelas V SD Negeri Ploso. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(2). https://doi.org/10.30596/jppp.v4i2.15030
Muslimah, A. A., Tyas, A., & Hardini, A. (2023). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Pada Pembelajaran IPAS Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning. JANACITTA : Journal Of Primary and Children’s Education, 6(2). https://doi.org/10.35473/jnctt.v6i2.2593
Santika, I. G. N., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. P. (2022). Membentuk karakter peduli lingkungan pada siswa sekolah dasar melalui pembelajaran ipa. Jurnal Education and Development, 10(1), 207-212. https://doi.org/10.37081/ed.v10i1.3382
Sofiah, Peniati, E., & Lisdiana. (2016). Efektivitas Model Project Based Learning dengan Brainstorming Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Sistem Saraf. Unnes Journal of Biology Education, 5(1). https://doi.org/10.15294/jbe.v5i1.12691
Sofyana, N., Yelianti, U., & Jambi, U. (2023). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Negeri 1 Tungkal Ulu Pada Materi Bioteknologi Melalui Model Project Based Learning. Jurnal Inspiratif Pendidikan (JIP), XII(1), 127–138. https://doi.org/10.24252/ip.v12i1.38900
Sugandi, K. (2021). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran IPA Pada Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 3 Taman Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 12(1), 78–82. https://doi.org/10.26877/jp2f.v12i1.5511
Sulaiman, A., & Azizah, S. (2020). Problem-Based Learning To Improve Critical Thinking Ability In Indonesia: A Systematic Literature Review. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 7(1), 107–152. https://doi.org/10.33650/pjp.v7i1.792
Watson, G., & Glaser, E. (2012). Critical Thinking Appraisal User. United Kingdom : Pearson Education.
Zubaidah, S. (2019, October). Memberdayakan keterampilan abad ke-21 melalui pembelajaran berbasis proyek. In Seminar Nasional Nasional Pendidikan Biologi (Vol. 1, No. 2, pp. 1-19).
DOI: https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v6i01.531
Refbacks
- There are currently no refbacks.