Efektivitas LKPD Scaffolding Question Prompt untuk Meningkatkan Self-Efficacy Siswa pada Pembelajaran IPA Materi Struktur Bumi

Sahira Ramadhaniar, Tatik Indayati, Devi Novita Sari

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of Scaffolding Question Prompt-based Student Worksheets (LKPD) in improving students' self-efficacy in science learning on the topic of Earth Structure. This study used a quantitative descriptive design involving 30 students of grade VIII-B at MTs Alif Laam Miim Surabaya in the 2024/2025 academic year. Data were collected using a self-efficacy questionnaire developed based on Bandura's indicators and measured using a five-point Likert scale. Data were analyzed descriptively using percentage categorization and statistically using Paired Sample Test. The results showed an increase in the average self-efficacy score from 62.00 (pretest) to 83.33 (posttest) with a significance value of 0.000 (<0.05), indicating a significant difference before and after treatment. The categorical shift from "moderate" to "high-very high" further confirms the increase. Therefore, Scaffolding Question Prompt-based LKPD is effective in strengthening students' self-efficacy and supporting more active and independent science learning.

Keywords


Scaffolding Question Prompt; Self-Efficacy; Science Learning; Earth Structure

Full Text:

PDF

References


Agustini, R., Tarihoran, A., & Sapriati, A. (2023). Pengaruh stabilitas emosi terhadap pemahaman konsep IPA siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 11(1), 55–64.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman.

Fauzan, M., & Walidani, R. (2022). Pengaruh scaffolding berbasis pertanyaan terhadap self-efficacy siswa SMP. Jurnal Pendidikan Sains, 10(2), 115–124.

Gusmardin, G., Wulandari, S., & Nurfadilah, N. (2019). Penggunaan Scaffolding Question Prompt dalam pembelajaran sains. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(3), 201–210.

Hartati, S. (2021). Penerapan scaffolding untuk mengatasi miskonsepsi dalam pembelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(1), 34–46.

Ismayanti, R., Santosa, D., & Rafianti, I. (2022). Self-efficacy dan dampaknya terhadap motivasi belajar IPA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains, 8(2), 122–130.

Kemala, R., & Yuliani, D. (2022). Pertanyaan penuntun sebagai strategi meningkatkan kemampuan konseptual siswa. Jurnal Pendidikan IPA Nusantara, 8(3), 201–210.

Khoirunnisa, H., Lestari, N., & Wijaya, R. (2021). Pengembangan LKPD berbasis penemuan untuk meningkatkan pemahaman konsep. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 7(1), 45–56.

Malik, A. (2023). Question prompts sebagai sarana meningkatkan keterlibatan kognitif siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Sains, 7(1), 79–89.

Prastika, T. (2020). Analisis hasil belajar IPA ditinjau dari faktor kognitif siswa. Jurnal Kajian Pendidikan IPA, 4(2), 89–98.

Putri, N., Wicaksana, A., & Hardianti, R. (2023). Guided questioning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan self-efficacy siswa. Journal of Science Education, 12(4), 250–262.

Rohman, F., & Wahyuni, P. (2024). Dampak scaffolding terhadap kemandirian belajar dan self-efficacy siswa pada pembelajaran sains. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 54(1), 78–90.

Santos, R., Kartini, T., & Rahmah, S. (2020). Pengaruh model pembelajaran berbasis teman sebaya terhadap self-efficacy. Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(2), 88–97.

Sari, L., & Putra, Y. (2023). Supporting question prompts untuk meningkatkan motivasi dan self-efficacy siswa. Jurnal Teknologi Pembelajaran IPA, 5(2), 133–145.

Sudjana, N. (2009). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2021). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suryani, T. (2020). Efektivitas LKPD interaktif dalam meningkatkan self-efficacy peserta didik. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(3), 221–230.

Tanaya, R., & Yasin, M. (2024). Peran pendidikan dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia. Jurnal Pendidikan Nasional, 12(1), 15–25.

Widowati, S. (2022). Refleksi berbimbing sebagai upaya meningkatkan self-efficacy siswa dalam pembelajaran sains. Jurnal Riset Pendidikan IPA, 11(2), 145–156.

Windasari, M. (2021). Pengaruh penggunaan pertanyaan bertingkat terhadap pemahaman konsep dan kepercayaan diri siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(1), 57–68.

Wood, R., & Bandura, A. (1989). Social cognitive theory of organizational management. Academy of Management Review, 14(3), 361–384. https://doi.org/10.5465/AMR.1989.4279067

Zain, M., & Akhlis, I. (2020). Pengaruh strategi scaffolding terhadap kemampuan pemecahan masalah IPA. Jurnal Pendidikan Sains, 8(2), 101–110. https://doi.org/10.29303/jppipa.v11i1.8628




DOI: https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v6i2.847

Refbacks

  • There are currently no refbacks.