Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas IV SDN 07 Sebalo
Abstract
Reading ability is a basic foundation in the learning process. However, students' reading interest is often low. The purpose of this study was to describe the implementation of the School Literacy Movement (GLS) in improving the reading ability of fourth-grade students at SDN 07 Sebalo. GLS is a program initiated by the Ministry of Education and Culture to foster a culture of literacy in elementary schools. This study uses a qualitative approach with a descriptive method. Data collection techniques include observation, interviews with class teachers, and documentation studies related to literacy activities in schools. This study will analyze the impact of literacy activities on improving students' reading ability. The results of the study showed that the implementation of GLS at SDN 07 Sebalo was carried out through three main stages, namely reading habits for 15 minutes before the lesson began, developing reading activities through reading corners in the classroom, and literacy activities integrated into learning. The results of this study are expected to provide recommendations for other schools to improve students' reading interest and ability.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arifudin, O. (2022). Perkembangan Peserta Didik (Tinjauan Teori-Teori Dan Praktis). CV. Widina Media Utama
Aryani, W. D., & Purnomo, H. (2023). Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Dalam Meningkatkan Budaya Membaca Siswa Sekolah Dasar. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 5(2), 71-82. https://doi.org/10.30599/jemari.v5i2.2682
Azkia, N., & Rohman, N. (2020). Analisis metode montessori dalam meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa sd/mi kelas rendah. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 3(2), 69-77. https://doi.org/10.15575/al-aulad.v3i2.7917
Anjani, S., Dantes, N., & Artawan, G. (2019). Pengaruh implementasi gerakan literasi sekolah terhadap minat baca dan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas v sd gugus ii kuta utara. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(2), 74-83. https://doi.org/10.23887/jpdi.v3i2.2869
Antoro, B. (2017). Gerakan Literasi Sekolah dari pucuk hingga akar: sebuah refleksi. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Dewi, F., Yulianto, A., & Solehun, S. (2021). Pengaruh Metode Lambung TA Terhadap Minat Membaca Peserta Didik Kelas III SDN No. 51 Lauwa. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(1), 40-46. http://dx.doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i1.771
Habibi, R., Jamaluddin, J., & Nurmayuli, N. (2024). Pengelolaan Pembelajaran dalam Peningkatan Minat Baca di MTsN 1 Aceh Barat Daya. Sanskara Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(03), 133-140. https://doi.org/10.58812/sish.v1i03.360
Hasanah, A., & Lena, M. S. (2021). Analisis kemampuan membaca permulaan dan kesulitan yang dihadapi siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3296-3307. http://dx.doi.org/10.21070/ups.5697
Indrasari, Y. (2024). UNESCO sebut minat baca orang Indonesia masih rendah. Tersedia pada https://www. rri. co. id/daerah/649261/unesco-sebut-minat-baca-orang-indonesia-masih-rendah. Diakses pada, 4.
Iwayantari, E. (2021). Penerapan gerakan literasi sekolah dalam meningkatkan kemampuan membaca pemahaman dan dampaknya terhadap upaya menumbuhkan nilai-nilai karakter di SMPN 2 BOJONGSOANG. Wistara: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(1), 58-66. https://doi.org/10.23969/wistara.v2i1.2289
Lailaturohmah, V. L. V., & Lestari, W. M. (2024). Pengaruh Media Komik Terhadap Literasi Baca Peserta Didik Kelas IV SDN Gunung Gangsir II Pasuruan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 2693-2704. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13665
Malawi, I., Tryanasari, D., & Apri Kartikasari, H. S. (2017). Pembelajaran literasi berbasis sastra lokal. CV. Ae Media Grafika.
Munawir, M., Rakhman, A. D., & Wahyuningrum, H. Pengaruh profesionalitas guru dalam minat litrerasi baca siswa di era gen alpha. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(1), 14-19. https://doi.org/10.20961/jpd.v13i1.100079
Multazimah, O., & Laasiliyah, L. (2021). Penguatan Literasi Melalui Pengajaran Bahasa dan Sastra. Pedalitra I, 292.
Mustikawati, R. (2015). Upaya peningkatan keterampilan membaca permulaan dengan metode suku kata (Syllabic method) pada siswa kelas I SD Negeri Nayu Barat III Banjarsari Surakarta tahun 2014/2015. Jurnal Mitra Swara Ganesha, 2(1).
Nurmaya, S. A., & Adawiyah, R. (2025). Pengaruh Interactive Read Aloud Berbantuan Literacy Cloud Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Keterampilan Kolaborasi. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1 Februari), 591-604. https://doi.org/10.58230/27454312.1969
Prapti, S., Darmuki, A., & Surachmi, S. (2024). Studi Kasus Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Literasi Siswa Sekolah Dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 11(1), 13-26. https://doi.org/10.30738/trihayu.v11i1.17377
Pratiwi, K. W., Gading, I. K., & Antara, P. A. (2021). Instrumen penilaian kemampuan membaca permulaan pada anak usia dini. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(1), 33-38. https://doi.org/10.23887/jlls.v4i1.33574
Ritonga, A. A., Purba, A. Z., Nasution, F. H., Adriyani, F., & Azhari, Y. (2023). Keterampilan Membaca Pada Pembelajaran Kelas Tinggi Di Tingkat Mi/Sd. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 102-113. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i3.988
Rahayu, P. H., Agnafia, D. N., & Setyowati, R. (2024). Peran Guru dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi pada Siswa Kelas II MI PSM Watualang. JURNAL PARADIGMA: Journal of Sociology Research and Education, 5(1), 462-472.
Rusandi, I., & Rusli, M. (2021). Metode penelitian kualitatif dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 45-56.
Setiawan, T. Y. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 2(2), 176-179. https://doi.org/10.51494/jpdf.v2i2.394
Setiawan, A. A., & Sudigdo, A. (2019, April). Penguatan literasi siswa sekolah dasar melalui kunjungan perpustakaan. In Prosiding Seminar Nasional PGSD UST (Vol. 1, No. 1).
Setiawan, I. B. (2024). Program Literasi Sekolah dalam Meningkatkn Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Peserta Didik di SMKN 1 Bualemo (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Datokarama Palu).
Purwo, S. (2017). Peran gerakan literasi sekolah dalam pembelajaran kreatif-produktif di sekolah dasar. Karya Ilmiah Dosen, 3(1).
Yulianto, A., Kusumaningrum, S., & Polan, E. F. (2022). Dampak GLS (Gerakan Literasi Sekolah) terhadap Minat Baca Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Papeda, 4(2).
Wati, M. L. K., Subyantoro, S., & Pristiwati, R. (2023). Peran Guru Bahasa Indonesia dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis Gerakan Literasi di Sekolah Menengah Pertama. SeBaSa, 6(2), 447-461. https://doi.org/10.29408/sbs.v6i2.21999
Wulanjani, A. N., & Anggraeni, C. W. (2019). Meningkatkan minat membaca melalui gerakan literasi membaca bagi siswa sekolah dasar. Proceeding of Biology Education, 3(1), 26-31. http://dx.doi.org/10.21009/pbe.3-1.4
DOI: https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v6i01.532
Refbacks
- There are currently no refbacks.