Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa

Gita Nita Utami, Hanikah Hanikah, Sumiri Sumiri

Abstract


This study aims to improve student learning outcomes through the application of the cooperative learning model ti[e make a match on Ecology and Biodiversity material for class VII. The research method is classroom action research (CAR), and the location of the research was conducted at SMPN 1 Plered with a total of 34 students as research subjects. Data collection techniques using tests. The test aims to obtain student learning outcomes carried out during the pre-cycle, cycle I and cycle II. The instruments used are multiple choice questions. Based on the analysis of data obtained in cycle I, students got an average of 56% and cycle II got an average score of 88%. With the results obtained, the application of the Make a Match type Cooperative learning model can improve learning outcomes. Because students are actively involved in learning, this can be seen in each cycle that experiences an increase, this shows that the Make a Match type Cooperative learning model on ecology and biodiversity material can improve learning outcomes.


Keywords


Cooperative Learning Model; Make a Match; Learning outcomes; Students.

Full Text:

PDF

References


Ahyar, D. B., Prihastari, E. B., Setyaningsih, R., Rispatiningsih, D. M., Zanthy, L. S., Fauzi, M., ... & Kurniasari, E. (2021). Model-model pembelajaran. Sukaharjo: Pradina Pustaka.

Ardiawan, I. K. R., & Wiradnyana, K. (2020). Penelitian tindakan kelas: Konsep dan implementasinya dalam pembelajaran. Sukaharjo: CV. Media Akademi

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta.

Arlinta, U., Auvisena, L. S., Wardani, E. K., Afifah, N. U., Salzabila, P. A., Annabela, Y., Rahma, S. A., & Hanifah, A. S. (2023). Model-model pembelajaran di era merdeka. Semarang: Cahya Gani Recovery.

Cahyo Purnomo. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Academy of Education Journal, 10(02), 109–121. https://doi.org/10.47200/aoej.v10i02.277

Damayanti, N., L. Siholoho, dan L. S. Tambunan (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Kooperatif dan Pengimplemntasinya dalam PAK. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19.

Dewi, N. A., Wesnawa, I. G. A., & Kertih, I. W. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Berbantuan Media Peta Pikiran, Keterampilan Sosial Dan Kompetensi Pengetahuan Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 5(1), 21-33. https://doi.org/10.23887/pips.v5i1.242

Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., Sari Lase, I. P., Ndruru, M., & Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022

Hanikah, H., A. Faiz., P. Nurhabibah & M. A. Wardani. (2022). Penggunaan Media Interaktif Berbasis Ebook di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3503

Hamka, H., & Mislia, M. (2021). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Make a Match untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Kependidikan Media, 12(2), 101–112. https://doi.org/10.26618/jkm.v12i2.11935

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v1i1.236

Puspitasari, R., & Nurhandayani, I. (2023). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe make a match terhadap kemampuan membilang pada anak usia dini. JOTE: Journal on Teacher Education, 5(1), 503–512.

Prasetyo, Y., Mursidik, E. M., & Winarno, W. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Di Kelas Iv Sd. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 7(2), 280–290. https://doi.org/10.36379/autentik.v7i2.369

Purwanti, S., & Saputri, N. D. (2020). Efektivitas Model Cooperative Learning Tipe Make a Match Terhadap Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas V Sd Muhammadiyah Karangploso. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(1), 445–451. https://doi.org/10.30738/tc.v4i1.7286

Putri, A., Sapri, J., & Lusa, H. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas III A SDN 38 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 235–242. https://doi.org/10.33369/juridikdas.3.2.235-242

Sambawarana, A. A. N. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(4), 446–452. https://doi.org/10.23887/jear.v6i4.45871

Sari, R. D. K., & Arifin, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV MI Miftahul Ulum Kraton pada Tema 6. MODELING: Jurnal Program …, 9, 281–291. https://doi.org/10.69896/modeling.v9i1.1206

Siang, N. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match. KHIDMAH: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 99–107. https://doi.org/10.24252/khidmah.v1i1.23623

Sunedi, D. P. O. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV SD. Journal of Education Action Research, 7(2), 237–242. http://dx.doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022

Susanto, S., & Gusti Mardhika, T. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sdn Karangtengah 4 Ngawi. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 22–29. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i1.230

Susanto, R., Astriati, N., Putri, A. E., Ulfa, M., & Mirzachaerulsyah, E. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Pada Hasil Belajar Sejarah Siswa Kelas X IPS SMAN 1 Pulau Maya Kayong Utara. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(1), 567-581. https://doi.org/10.55081/jurdip.v4i1.1437

Sitompul, H. S., & Maulina, I. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Koloid. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 11–17. https://doi.org/10.47709/educendikia.v1i1.1008

Tong, J., & Tobe, A. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iii Di Sd Muhammadiyah 2 Kupang. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 3(1), 263–269. https://doi.org/10.51494/jpdf.v3i1.662

Wahyudinata S.,Setyaningrum S., Hermansyah. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Materi Ekosistem Pada Peserta didik kelas V SDN 15 Teluk batang. Al-Mudaris: Jurnal Pendidikan Ilmiah Pendidikan Islam, 851), 12–13. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i1.230




DOI: https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v6i01.521

Refbacks

  • There are currently no refbacks.