Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa
Abstract
This study aims to improve student learning outcomes through the application of the cooperative learning model ti[e make a match on Ecology and Biodiversity material for class VII. The research method is classroom action research (CAR), and the location of the research was conducted at SMPN 1 Plered with a total of 34 students as research subjects. Data collection techniques using tests. The test aims to obtain student learning outcomes carried out during the pre-cycle, cycle I and cycle II. The instruments used are multiple choice questions. Based on the analysis of data obtained in cycle I, students got an average of 56% and cycle II got an average score of 88%. With the results obtained, the application of the Make a Match type Cooperative learning model can improve learning outcomes. Because students are actively involved in learning, this can be seen in each cycle that experiences an increase, this shows that the Make a Match type Cooperative learning model on ecology and biodiversity material can improve learning outcomes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahyar, D. B., Prihastari, E. B., Setyaningsih, R., Rispatiningsih, D. M., Zanthy, L. S., Fauzi, M., ... & Kurniasari, E. (2021). Model-model pembelajaran. Sukaharjo: Pradina Pustaka.
Ardiawan, I. K. R., & Wiradnyana, K. (2020). Penelitian tindakan kelas: Konsep dan implementasinya dalam pembelajaran. Sukaharjo: CV. Media Akademi
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta.
Arlinta, U., Auvisena, L. S., Wardani, E. K., Afifah, N. U., Salzabila, P. A., Annabela, Y., Rahma, S. A., & Hanifah, A. S. (2023). Model-model pembelajaran di era merdeka. Semarang: Cahya Gani Recovery.
Cahyo Purnomo. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Academy of Education Journal, 10(02), 109–121. https://doi.org/10.47200/aoej.v10i02.277
Damayanti, N., L. Siholoho, dan L. S. Tambunan (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Kooperatif dan Pengimplemntasinya dalam PAK. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19.
Dewi, N. A., Wesnawa, I. G. A., & Kertih, I. W. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Berbantuan Media Peta Pikiran, Keterampilan Sosial Dan Kompetensi Pengetahuan Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 5(1), 21-33. https://doi.org/10.23887/pips.v5i1.242
Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., Sari Lase, I. P., Ndruru, M., & Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022
Hanikah, H., A. Faiz., P. Nurhabibah & M. A. Wardani. (2022). Penggunaan Media Interaktif Berbasis Ebook di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3503
Hamka, H., & Mislia, M. (2021). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Make a Match untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Kependidikan Media, 12(2), 101–112. https://doi.org/10.26618/jkm.v12i2.11935
Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v1i1.236
Puspitasari, R., & Nurhandayani, I. (2023). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe make a match terhadap kemampuan membilang pada anak usia dini. JOTE: Journal on Teacher Education, 5(1), 503–512.
Prasetyo, Y., Mursidik, E. M., & Winarno, W. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Di Kelas Iv Sd. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 7(2), 280–290. https://doi.org/10.36379/autentik.v7i2.369
Purwanti, S., & Saputri, N. D. (2020). Efektivitas Model Cooperative Learning Tipe Make a Match Terhadap Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas V Sd Muhammadiyah Karangploso. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(1), 445–451. https://doi.org/10.30738/tc.v4i1.7286
Putri, A., Sapri, J., & Lusa, H. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas III A SDN 38 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 235–242. https://doi.org/10.33369/juridikdas.3.2.235-242
Sambawarana, A. A. N. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(4), 446–452. https://doi.org/10.23887/jear.v6i4.45871
Sari, R. D. K., & Arifin, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV MI Miftahul Ulum Kraton pada Tema 6. MODELING: Jurnal Program …, 9, 281–291. https://doi.org/10.69896/modeling.v9i1.1206
Siang, N. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match. KHIDMAH: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 99–107. https://doi.org/10.24252/khidmah.v1i1.23623
Sunedi, D. P. O. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV SD. Journal of Education Action Research, 7(2), 237–242. http://dx.doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022
Susanto, S., & Gusti Mardhika, T. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sdn Karangtengah 4 Ngawi. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 22–29. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i1.230
Susanto, R., Astriati, N., Putri, A. E., Ulfa, M., & Mirzachaerulsyah, E. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Pada Hasil Belajar Sejarah Siswa Kelas X IPS SMAN 1 Pulau Maya Kayong Utara. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(1), 567-581. https://doi.org/10.55081/jurdip.v4i1.1437
Sitompul, H. S., & Maulina, I. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Koloid. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 11–17. https://doi.org/10.47709/educendikia.v1i1.1008
Tong, J., & Tobe, A. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iii Di Sd Muhammadiyah 2 Kupang. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 3(1), 263–269. https://doi.org/10.51494/jpdf.v3i1.662
Wahyudinata S.,Setyaningrum S., Hermansyah. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Materi Ekosistem Pada Peserta didik kelas V SDN 15 Teluk batang. Al-Mudaris: Jurnal Pendidikan Ilmiah Pendidikan Islam, 851), 12–13. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i1.230
DOI: https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v6i01.521
Refbacks
- There are currently no refbacks.