Pengaruh Media Kartu Bergambar Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD YPK Yeflio Kabupaten Sorong
Abstract
This study was motivated by the low learning outcomes of students, their lack of focus during lessons, and their limited enthusiasm for learning. Therefore, the aim of this research was to determine the effect of picture card media on the science learning outcomes of fifth-grade students at SD YPK Yeflio, Sorong Regency. The research employed a quantitative pre-experimental method with a one-group pretest–posttest design. The sample consisted of 20 students. Data collection technique by distributing a multiple choice test instrument consisting of 20 questions, and the results were analyzed using normality testing and statistical analysis (t-test). The pretest results showed an average score of 60.25, while the posttest results showed an increased average score of 74.75. The t-test results indicated that the calculated t-value was higher than the critical t-value (11.854 > 1.72913) and the Sig. (2-tailed) value of 0.000 was less than 0.05, leading to the rejection of H0 and acceptance of Ha. Thus, it can be concluded that picture card media has a significant effect on the science learning outcomes of fifth-grade students at SD YPK Yeflio, Sorong Regency.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aliputri, D. H. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe make a match berbantuan kartu bergambar untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 70-77.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta. PT Raja Grafindo Persada.
Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352.
Ekayani, P. (2017). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja. 2(1). 1-11.
Gosachi, I. M. A., & Japa, I. G. N. (2020). Model Pembelajaran Make A Match Berbantuan Media Kartu Gambar Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(2), 152-163.
Handayani, I. R. (2013). Penggunaan media kartu bergambar untuk meningkatkan hasil belajar peninggalan sejarah pada siswa kelas IV di MINU Curungrejo Kepanjen (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Jannah, M., & Hasmawati, H. (2017). Penggunaan Media Kartu Bergambar Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri 1 Segeri Kabupaten Pangkep. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1).
Laksana. (2016). Miskonsepsi dalam Materi IPA Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia. 5(2).
Novelyya, S. (2019). Pengaruh karakter rasa ingin tahu siswa terhadap hasil belajar mata pelajaran IPA fisika di SMP Negeri 08 Muaro Jambi. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 4(2), 174-181.
Masturi, M., Fakhriyah, F., Roysa, M., & Faturrohman, I. (2014). Pengaruh penggunaan media kartu bergambar terhadap kemampuan mendeskripsikan daur hidup organisme dilihat dari tingkat kemandirian belajar siswa di SD 5 Dersalam Kudus. Jurnal Sosial Dan Budaya, 7(1), 23229.
Musdalifah, S., Pangesthi, L. T., Sulandjari, S., & Purwidiani, N. (2021). Penerapan Media Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Smk Program Keahlian Kuliner. Jurnal tata boga, 10(1), 35-43.
Suparman, T., Prawiyogi, A. G., & Susanti, R.E. (2020). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 250-256.
Saputro, H. H., Sumbono, A., & Gunaisah, E. (2014). Efek komunitas belajar mandiri terhadap motivasi belajar taruna Akademi Perikanan Sorong. Jurnal STKIP Muhammadiyah Sorong, 3(3).
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif ,Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suparman, T., Prawiyogi, A.G., Susan, R.E. (2020) Pengaruh media Gambar terhadap hasil belajar pada siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(2). 250-256.
Widiyanto, S. (2017). Peningkatan Reading Comprehension Siswa SD melalui Penggunaan Media Kamus Bergambar Bahasa Inggris. Jurnal Basicedu, 1(1), 73-78.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936
Yuliana, F. E. (2016). Keefektifan Model Picture And Picture Terhadap Hasil Belajar Ipa Materi Perubahan Lingkungan Fisik Siswa Kelas Iv Sdn Gugus Plangkawati Semarang. Universitas Negeri Semarang.
DOI: https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v6i2.842
Refbacks
- There are currently no refbacks.






