Kajian Miskonsepsi Mahasiswa Tentang Metabolisme: Studi pada Mata Kuliah Biokimia
Abstract
This study aims to identify student misconceptions related to the concept of metabolism in biochemistry. The method used is a descriptive quantitative approach with a three-tier diagnostic test approach: answer choices, reasons, and level of confidence. The research subjects were students who have taken or are currently taking biochemistry. The main instrument was a three-tier diagnostic test. Data were collected through in-person and online test distribution. The data analysis technique used a combination of the three tiers to determine misconception patterns. Then, the three questions with the highest level of misconceptions were analyzed to find the causes of misconceptions. The classification of answer combinations in the three-tier diagnostic test was determined based on the results of answers at all levels. The results indicated that misconceptions were still found in several important concepts, such as the role of oxygen in cellular respiration and the comparison of energy produced by macronutrients. Some students believed that oxygen plays a direct role in preventing glucose or that carbohydrates produce the most energy simply because they are the main energy source.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anzani, F., Mardiyyaningsih, A. N., & Candramila, W. (2024). Pemahaman Konsep Materi Metabolisme pada Siswa Kelas XII MIPA. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 12(1), 540. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v12i1.10658
Bonita, T., & Nasution, R. (2024). Misconception Analysis Using Three-Tier Mutiple Choice Diagnostic Test Assisted by Google Form on Excretory System Material Class XI Students at SMAN 16 Samarinda. Biosel Biology Science and Education, 13(2), 150-159. https://doi.org/10.33477/bs.v13i2.7253
Dewi, S. P., & Widodo, A. (2017). Analisis Konsepsi Siswa dalam Materi Sistem Respirasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA 2017 STEM untuk Pembelajaran SAINS Abad 21, 1 (1).
Firdaus, D., & Rahayu, Y. S. (2020). Pengembangan Instrumen Tes Miskonsepsi Menggunakan Four-Tier Multiple-Choice Test Submateri Katabolisme Karbohidrat Kelas XII SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 9(2), 131–139. https://doi.org/10.26740/bioedu.v9n2.p131-139
Harizah, Z., Setyarsih, W., & Mukhayyarotin. (2016). Penggunaan Three-Tier Diagnostic Test untuk Identifikasi Mikonsepsi Siswa pada Materi Teori Kinetik Gas. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 05(03), 174–177.
Herawati, H. D., Aprilia, V., & Hositanisita, H. (2024). Buku Ajar Principle Of Nutrition. “Zahira Media Publisher” CV.ZT CORPORA.
Hidayati, N., & Budijastuti, W. (2024). Profil Miskonsepsi Peserta Didik Kelas XI Menggunakan Four-Tier Diagnostic Test Dan Remediasi Pada Submateri Transpor Membran. BIOEDU : Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 13(2), 465–472.
Islamiyah, A. U., & Yuliani. (2024). Validitas Dan Reliabilitas Instrumen Tes Miskonsepsi Peserta Didik Menggunakan Metode Four-Tier Diagnostic Test Pada Konsep Respirasi. BIOEDU : Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 13(3), 684–690.
Kartika, D., Maming, R., & Tawil, M. (2020). Identifikasi Miskonsepsi Pada Mata Pelajaran IPA Peserta Didik Kelas VIII SMPN Terakreditasi A di Kabupaten Gowa. Jurnal IPA Terpadu, 3(2). https://doi.org/10.35580/ipaterpadu.v3i2.12035
Kustiarini, F. T., Susanti, E., & Nugroho, A. (2019). Penggunaan Tes Diagnostik Three-Tier Test Alasan Terbuka Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Larutan Penyangga. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(2), 171–178.
Kusumaningrum, M. E., Roshayanti, F., & Minarti, I. B. (2019). Pola karakteristik ilustrasi model dalam lembar kerja siswa (LKS) biologi MGMP kelas 11 SMA Negeri di Kota Semarang. Prosiding Symbion (Symposium on Biology Education), 352–360.
Lestari, A., & Susantini, E. (2020). Pengembangan Instrumen Tes Miskonsepsi Menggunakan Four-Tier Test pada Materi Transpor Membran. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 9(3), 371–377. https://doi.org/10.26740/bioedu.v9n3.p371-377
Lestari, E. A., Harjito, H., Susilaningsih, E., & Wijayati, N. (2021). Analisis Miskonsepsi Menggunakan Tes Diagnosa Three-Tier Multiple Choice Pada Materi Stoikiometri. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 15(2), 2824–2830. https://doi.org/10.15294/jipk.v15i2.29171
Muspikawijaya, M., Iswari, R. S., & Marianti, A. (2017). Analisis kesulitan peserta didik SMA/MA Kabupaten Luwu timur dalam memahami konsep pada materi metabolisme sel. Journal of Innovative Science Education, 6(2), 252-263.
Puspitasari, A. H., & Yuliani, Y. (2020). Analisis Miskonsepsi Materi Enzim Dengan Menggunakan TT-MCTE Terhadap Siswa SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 9(1), 93-101.
Putri, B. O. K. (2018). Profil Miskonsepsi Buku Teks pada Konsep Enzim dan Metabolisme Sel Kelas XII SMA di Kabupaten Sidoarjo. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 7(3), 468-477.
Putri, D. P., & Sutiari, N. K. (2025). Hubungan Asupan Mikronutrien Dan Indeks Massa Tubuh Dengan Kejadian Sindrom Premenstruasi Pada Mahasiswi Universitas Udayana. Archive of Community Health, 11(3), 582. https://doi.org/10.24843/ACH.2024.v11.i03.p01
Rahmatan, H. (2012). Pengetahuan Awal Calon Guru Biologi tentang Konsep Katabolisme Karbohidrat (Respirasi Seluler). Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1), 91-97.
Ramadhani, R. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Siswa pada Konsep Sistem Reproduksi Manusia Kelas XI IPA SMA Unggul Ali Hasjmy Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Biologi, 1(1), 1-9.
Subaktiar, M. A. (2024). Pengembangan E-Book Interaktif Untuk Mengurangi Miskonsepsi pada Materi Transpor Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu). 13(2), 296-305.
Suban, M. E., & Hidayatullah, Z. (2024). Identifikasi Miskonsepsi Menggunakan Three-Tier Diagnostic Test dan Representasi Gambar pada Konsep Gaya. Hamzanwadi Journal of Science Education, 1(2), 1-9.
Syahyani, I. (2018). Analisis Miskonsepsi Materi Buku Pelajaran Biologi Kelas XII Untuk Sekolah Menengah Atas. Inivasi Pendidikan, 5(2), 72-28.
Syarafina, S., Mustofa, Z., & Prayitno, T. A. (2020). Penerapan Soal Four Tier untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa pada Materi Aktivitas Jantung dan Pembuluh Darah. Biosfer: Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi, 5(1), 6–13. https://doi.org/10.23969/biosfer.v5i1.2406
Zafitri Reni Eka. (2018). Pengembangan Tes Diagnostik Untuk Miskonsepso Pada Materi Usaha dan Energi Berbasis ADOBE Flash Kelas XI di MA NW SAMAWA Sumbawa Besar Tahun Ajar 2017/2018. Jurnal Pendidikan, 2, (2), 19-34.
Zulfawani, Z. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Konsep Metabolisme dengan Model CICR di MAN 1 Aceh Timur. SCIENCE : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika dan IPA, 2(3), 415–422. https://doi.org/10.51878/science.v2i3.1589
DOI: https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v6i2.568
Refbacks
- There are currently no refbacks.






