Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Tunanetra dengan Menggunakan Kalkulator AI Sebagai Media Interaktif

Moch Albani Alamsyah, Fitria Sarnita, Syariffudin Syariffudin

Abstract


This research discusses the use of AI calculators as interactive media in mathematics learning for blind students. Apart from that, AI calculators can also increase students' desire to participate more actively in mathematics learning. However, it should be noted that the use of AI calculators as interactive media cannot yet replace the role of teachers in teaching mathematics for blind students. Teachers still need to provide guidance and assistance to blind students in using AI calculators and provide material and practice math questions that suit the abilities of blind students. This research was conducted using a qualitative descriptive method with data collection through observation, interviews and written tests. The research results show that using an AI calculator can significantly improve the numeracy skills of blind students. Therefore, it is recommended that AI calculators be used as interactive media that can be applied in mathematics learning for blind students to improve their numeracy skills and make it easier to understand mathematical concepts and solve mathematical problems


Keywords


AI Calculator; Numeracy Skills; Interactive Media; Blind Students.

Full Text:

PDF

References


Abbas, B. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Multimedia terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 7. Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan ….

Ara, N. J. (2022). Persepsi Siswa tentang Pemanfaatan Media E-Learning Schoology dalam Pembelajaran dan Ujian Daring di SMAN 9 Tunas Bangsa Banda Aceh (Disertasi Doktor, UIN Ar-Raniry, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan).

Azmil, S. N., & Santoso, A. (2013). Bimbingan dan Konseling Islam dengan Media Braille dalam Meningkatkan Motivasi Diri pada Penyandang Tuna Netra. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 3(2), 140-151. https://doi.org/10.29080/jbki.2013.3.2.140-151

Azizah, N. L., Liansari, V., & Kusuma, A. I. (2023). Pelatihan pengembangan numerasi untuk siswa sekolah dasar di SD Muhammadiyah 2 Waru Sidoarjo. Pemberdayaan Masyarakat. https://doi.org/10.31603/ce.8781

Balatti, J., Black, S., & Falk, I. (2006). Membingkai Ulang Hasil Literasi dan Numerasi Orang Dewasa: Perspektif Modal Sosial. Dokumen Pendukung. Pusat Penelitian Pendidikan Kejuruan Nasional (NCVER).

Barlian, U. C., Wulandari, R. P., Said, M., & Brilianti, N. L. (2023). Peran Guru Kelas Dan Guru Pendamping Khusus Dalam Meningkatkan Layanan Pendidikan Inklusi Di TK Ibnu Sina. al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 6(2), 623-634. https://doi.org/10.31943/counselia.v1i1.6

Ediyanto, E., Liesdiawati, L., Sunandar, A., & Hastuti, W. D. (2023). Changes in Numeracy Skills of Deaf Students at Malang Special Primary School in Mathematics Learning Using Ice Cream Stick Media. Pegem Journal of Education and Instruction, 13(4), 19-24. https://doi.org/10.47750/pegegog.13.04.03

Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi pendidikan nasional, 2(1), 93-97.

Damayanti, N. M., Sarnita, F., & Hakim, A. R. (2024). Penggunaan Kalkulator AI Sebagai Media Interaktif dalam Membentuk Pemahaman Konsep dan Melatih Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Tunanetra. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (JP-IPA), 5(2), 64-72. https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v5i2.303

Darnanta, I. W., Pradnyana, I. M. A., & Agustini, K. (2020). Pengembangan media pembelajaran matematika interaktif dengan konsep gamifikasi untuk siswa tunagrahita. Jurnal Fisika: Seri Konferensi. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1516/1/012043

Daryanto, J., Rukayah, R., Sularmi, S., Budiharto, T., Atmojo, I. R. W., Ardiansyah, R., & Saputri, D. Y. (2022). Meningkatkan motivasi belajar peserta didik sekolah dasar melalui pemanfaatan media LKPD interaktif berbasis liveworksheet pada masa revolusi industri 4.0. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(2), 319-326. https://doi.org/10.33394/jpu.v3i2.5516

Febrianti, F. (2019, May). Efektivitas penggunaan media grafis dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 667-677).

Habibah, N., Abduh, M., Hendri, H., & Nizaar, M. (2024). Penguatan Guru Pendamping Khusus Non Pendidikan Luar Biasa dalam menangani Siswa Berkebutuhan Khusus. Buletin KKN Pendidikan, 6(1), 61-75. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v6i1.23652

Hidayat, M. R., Sofyan, A., & Utama, A. H. (2020). Pemanfaatan Media Montessori Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas II SD. J-INSTECH, 1(2), 138-145. https://doi.org/10.20527/j-instech.v1i2.3662

Kurniawan, M. I., & Anggraeni, N. N. (2023). Analisis kemampuan numerasi awal siswa dengan gangguan tunagrahita. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 1564-1582. https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11023

Kustantina, V. A., Nuryadi, N., & Marhaeni, N. H. (2022). Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Menggunakan Komik Matematika Interaktif Pada Materi Teorema Phytagoras. Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 3(1), 10-16. https://doi.org/10.55943/jipmukjt.v3i1.24

Kusuma, R.D.F.D., Nasution, S.P., & Anggoro, B.S. (2018). Multimedia Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Komputer. Desimal: Jurnal Matematika. https://doi.org/10.24042/djm.v1i2.2557

Lailiyah, N. (2020). Peranan Guru Kelas dan Guru Pendamping Khusus dalam Memberikan Bimbingan Belajar Pada Siswa Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusif (Studi Kasus di MI Sekolah Alam Indramayu). Counselia; Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 1(1), 42-51. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v6i2.648

Muhammad, I., Mukhibin, A., Naser, AD muhamad, & Dasari, D. (2022). Analisis Bibliometrik: Tren Penelitian Media Pembelajaran Interaktif dalam Pembelajaran Matematika di Indonesia. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram. https://doi.org/10.33394/j-ps.v11i1.6595

Nilawati, Riswan, & Oktavia, L. (2022). MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF. JURNAL AKADEMIKA. https://doi.org/10.53564/akademika.v15i1.845

Nursyam, A. (2019). Peningkatan minat belajar siswa melalui media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan, 18(1), 811-819. http://dx.doi.org/10.30863/ekspose.v18i1.371

Nurhikmah, N., & Awalya, A. (2021). Pengembangan Pembelajaran Anak Penyandang Tunanetra Dengan Menggunakan Pembaca Layar NVDA Di Masa Pandemi Di SLB Al Imam Luwu. Jurnal Literasi Digital, 1(3), 186-191. https://doi.org/10.54065/jld.1.3.2021.62

Purwaka, H. (2005). Kemandirian Tunanetra. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Putranto, B. (2015). Tips Menangani Siswa yang Membutuhkan Perhatian Khusus: Ragam Sifat dan Karakter Murid “Spesial” dan Cara Penanganannya. Diva Press.

Putri, S., Abdurahman, A., Andrian, D., Angraini, L., & Effendi, L. (2022). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis multimedia interaktif macromedia flash 8. International Journal of Trends in Mathematics Education Research. https://doi.org/10.33122/ijtmer.v5i2.133

Riana, N., Putri, F.E., & Katimah, K. (2023). Efektivitas Media Pembelajaran Monopoli Kognitif (Monotif) Terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini. Sains. https://doi.org/10.51773/sssh.v2i2.236

Safitri, A., Makki, M., Hidayati, V. R., & Fauzi, A. (2023). Pengembangan Media Stik Es Krim Untuk Kemampuan Berhitung Penjumlahan Dan Pengurangan Kelas Ii Sdn 2 Lembuak, Kabupaten Lombok Barat. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5836-5848. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.9098

Sandrawati, J., Afiani, K.D.A., & Mirnawati, L.B. (2023). Kemampuan Literasi Numerasi pada Soal Cerita Penjumlahan Ditinjau dari Kemampuan Matematis Siswa Kelas 1 SD. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM). https://doi.org/10.33474/jpm.v9i2.19884

Sarnita, F., Fitriani, A., Anhar, Utama, J.A., Suwarma, I.R., & Widia. (2021). Penerapan pembelajaran online berbasis STEM untuk melatih kemampuan kreatif siswa di masa pandemi covid-19. Jurnal Fisika: Seri Konferensi, 1806(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1806/1/012039

Sarnita, F., Ningsi, F., & Fitriani, A. (2023). Pelatihan Prototype IPA dan Kalkulator AI (Artificial Intelligence) Guru SLB Meningkatkan Literasi Sains dan Numerasi. Jurnal Abdimas Sasambo, 5(4), https://doi.org/10.36312/sasambo.v5i4.1514

Satriawan, M., Rosmiati, R., Widia, W., Sarnita, F., Suswati, L., Subhan, M., & Fatimah, F. (2020). Pembelajaran fisika berbasis masalah kontekstual untuk meningkatkan keterampilan berpikir kreatif siswa pada topik fluida. Jurnal Fisika: Seri Konferensi. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/2/022036

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabet Bandung.

Suarsana, I., Widiasih, N. P. S., & Suparta, I. N. (2018). The Effect of Brain Based Learning on Second Grade Junior Students' Mathematics Conceptual Understanding on Polyhedron. Journal on mathematics education, 9(1), 145-156. http://dx.doi.org/10.22342/jme.9.1.5005.145-156

Wau, M. P., Kale, D. E., Tuna, M., Meo, M., Nono, U., & Ito, Y. K. (2024). Penggunaan Media Braille untuk Anak Tunanetra di SLBN Bajawa. Jurnal Pendidikan Inklusi Citra Bakti, 2(2), 166-173. https://doi.org/10.38048/jpicb.v2i2.4379

Widia, Sarnita, F., Irawan, A., Syafrudin, Armansyah, Nurdiana, Hunaepi, Sapnowandi, Prayogi, S., & Asy’Ari, M. (2021). Efektivitas alat bantu pembelajaran inkuiri terbimbing dalam meningkatkan aktivitas dan keterampilan berpikir kreatif siswa. Jurnal Fisika: Seri Konferensi. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1816/1/012102

Widiastuti, N.L.G.K. (2020). Layanan pendidikan bagi anak berkebutuhan khusus dengan gangguan emosi dan perilaku. Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan, 3(2), 1-11.

Widia, W., Suhirman, S., Suhardi, M., Prayogi, S., Yamin, M., Salahuddin, M., Haryanto, L., Ewisahrani, E., E Nursa'ban, E. N., Ilyas, I., & Mujitahid, M. (2022). Pengaruh Strategi Konflik Kognitif terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains. https://doi.org/10.29303/jppipa.v8i1.1308




DOI: https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v6i01.328

Refbacks

  • There are currently no refbacks.