Trend Revolusi Industry 4.0 : Peran media pembelajaran
Abstract
Choosing the right learning media in the era of the industrial revolution 4.0 is important. This is done so that learning is able to answer the challenges of the industrial revolution 4.0. This research aims to describe learning media and the challenges of the industrial revolution 4.0. The research method used is a literature study, namely reviewing based on or several sources of books, articles or journals. The results of the research are in the form of a description of learning media in the era of the industrial revolution 4.0. Implementation of research in the form of applicability of research results as a reference in choosing the right learning media in the era of the industrial revolution 4.0.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, M., & Osman, K. (2010). Scientific inventive thinking skills among primary students in
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Jurnal Edumaspul, 6(1), 974-980.
Alimuddin, A., Juntak, J. N. S., Jusnita, R. A. E., Murniawaty, I., & Wono, H. Y. (2023). Teknologi dalam pendidikan: Membantu siswa beradaptasi dengan revolusi industri 4.0. Journal on Education, 5(4), 11777-11790.
Azhar Arsyad.(2007). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Brunei. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 294-301.
Cayeni, W., & Utari, A. S. (2019, July). Penggunaan Teknologi Dalam Pendidikan: Tantangan Guru Pada Era Revolusi Industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.
Djamarah, S. B. & A. Z. (2010) Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta
Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi pendidikan nasional, 2(1), 93-97.
Gerlach V S., Ely Donald P, Melnick Rob. (1971). TeachingAnd Media; a Systemnatic Approach. New Yersey : Englewood Cliffs, New Yersey: Prentice Hall, lnc.
Greenstein, L. 2012. Assessing 21st Century Skills: A Guide to Evaluating Mastery and Authentic Learning. California: Corwin.
Habsy, B. A. (2017). Seni memehami penelitian kuliatatif dalam bimbingan dan konseling: studi literatur. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 90-100
Hamalik. Oemar. (1992). Psikoligi Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru
Indartiwi, A., Wulandari, J., & Novela, T. (2020). Peran media interaktif dalam pembelajaran di era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 28-31.
Jennah, R. (2009). Media pembelajaran.
Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat media dalam pembelajaran. Axiom: jurnal pendidikan dan matematika, 7(1).
Layaliya, F. N., Haryadi, H., & Setyaningsih, N. H. (2021). Media pembelajaran bahasa dan sastra (studi pustaka). Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 6(2), 81-84.
Magdalena, I., Shodikoh, A. F., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa sdn meruya selatan 06 pagi. Edisi, 3(2), 312-325.
Murniarti, E., Nainggolan, B., Panjaitan, H., Pandiangan, L. E. A. M., & Widyani, I. (2018). Writing matrix and assessing literature review: A methodological element of a scientific project. Journal of Asian Development, 4(2), 133-146
Miftah, M. (2013). Fungsi, dan peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95-105
National Education Association. (2010). Preparing 21st century students for a global society: An educators guide to the “Four Csâ€. Retrieved September 16, 2018, from National Education Association: http://www.nea.org/assets/docs/A-Guide-to-Four-Cs.pdf
Purwandini & Irwansyah. (2018). Komunikasi Korporasi pada Era Industri 4.0.Jurnal Ilmu Sosial, 17(1).
Retnaningsih, D. (2019, September). Tantangan dan strategi guru di era revolusi industri 4.0 dalam meningkatkan kualitas pendidikan. In Prosiding Seminar Nasional: Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan Di Era Revolusi Industri (Vol. 4, No. 21, pp. 23-30).
Suharsaputra, U. (2012). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. Bandung: Refika Aditama.
Wahid, A. (2018). Jurnal pentingnya media pembelajaran dalam meningkatkan prestasi belajar. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 5(2).
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.s
Zubaidah, S. (2018, October). Mengenal 4C: Learning and innovation skills untuk menghadapi era revolusi industri 4.0. In 2nd Science Education National Conference (Vol. 13, No. 2, pp. 1-18).
DOI: https://doi.org/10.56842/pendikdas.v5i2.361
Refbacks
- There are currently no refbacks.