Penerapan Model Discovery learning berbantuan Teka-teki Silang pada Mata Pelajaran IPA
Abstract
This study aims to determine the results of applying the Discovery learning model assisted by crossword puzzles applied to science subjects on student learning outcomes. This research was carried out at SMPN 58 Surabaya on class VIII H students with the main material being sound waves during the even semester of the 2023/2024 academic year. The type of research method used is classroom action research (CAR). Classroom action research is carried out in two cycles, which has four stages in each cycle, namely planning, implementation, observation and reflection. The instruments used are observation sheets, learning result test sheets and questionnaires. Data collection techniques used include observation, tests and documentation and the analysis technique used in this research is descriptive analysis. Based on the research results, an increase in learning outcomes was obtained as seen from the learning activities and learning completion of students with percentages in cycle 1 respectively 65% and 74%, and in cycle II obtained respectively 90% and 93%. Thus, the use of the Discovery learning model assisted by crossword puzzles can improve student learning outcomes well.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ade, M. Y. N., Bare, Y., & Mago, O. Y. T. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Teka-Teki Silang (TTS) Pada Materi Sistem Gerak Untuk Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan MIPA, 11(2), 63-75. https://doi.org/10.37630/jpm.v11i2.485.
Andari, R. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Kahoot! Pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Kajian, Inoveasi, dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(1), 135-137.
Andayani, A. A., & Tugirah, T. (2020). Meningkatkan Pemahaman Konsep Ekonomi Siswa Melalui Media Teka-Teki Silang di SMA Kartikatama Metro. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM METRO, 5(2), 201-209. http://dx.doi.org/10.24127/jlpp.v5i2.1571.
Aqib, Z dkk. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: YramaWidya.
Asri, D. S., Salam, R., & Sakiah, S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV UPT SD Negeri 6 Pangkajene Kabupaten Sidenreng Rappang. Global Journal Basic Education, 3(1), 63-71. https://doi.org/10.35458/gjp.v3i1.1344
Cahyo, A. (2013). Panduan Aplikasi Teori Belajar. Jakarta. PT. Diva Press.
Ernia, S., & Wahyudi, W. (2023). Peningkatan Keaktifan Peserta Didik pada Pembelajaran Matematika melalui Model Discovery Learning. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(5), 3017–3026. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i5.4602.
Fajri, Z. (2019). Model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan prestasi belajar siswa SD. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD), 7(2), 64-73. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v7i2.478
Gulo, A. (2022). Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Ekosistem. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 307-313. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.54
Handini, I. N., & Budiyanto, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Dengan Media Permainan Monopoli Ipa Pada Materi Sistem Ekskresi Manusia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Journal of Comprehensive Science (JCS), 2(7), 2063-2072. https://doi.org/10.59188/jcs.v2i7.438.
Hastiwi, F., Khasanah, U., Wahyuningsih, S., Dahlan, U. A., & Kleco, S. M. (2023). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar IPAS Menggunakan Model Problem Based Learning Kelas IV SD Muhammadiyah Kleco 2 Tahun Ajaran 2022/2023. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(2), 251-262. https://doi.org/10.20961/jkc.v11i2.75334
Hayati, N., & Berlianti, N. A. (2016). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa Universitas Hasyim Asy’ari melalui Pembelajaran Discovery Terbimbing. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 2(3), 206–214. https://doi.org/10.22219/jpbi.v2i3.3857
Khakimah, N., & Sari, A. D. I. (2024). Implementasi Permainan Tradisional Ular Tangga guna Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran IPAS. Trigonometri: Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 11-20. https://doi.org/10.3483/trigonometri.v1i2.1828.
Khamidah, N., Winarto, W., & Mustikasari, V. R. (2019). Discovery Learning: Penerapan dalam pembelajaran IPA berbantuan bahan ajar digital interaktif untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 3(1), 87-99. https://doi.org/10.31331/jipva.v3i1.770
Khumaeroh, A., Nurhayati, T., & Jaelani, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berupa Kartu Domino Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Materi Penggolongan Hewan Kelas IV MI Wathoniyah Babadan Cirebon Tahun 2020. UNIEDU: Universal Journal of Educational Research, 2(1), 99-119. https://doi.org/10.1234/uniedu.v2i1.43.
Mc Taggart, 1988; Fahmi., Chamidah, D., Hasyda, S., Muhammad., Saraswati, S., Muhsam, J., Wijayanti, A. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Panduan Lengkap dan Praktis. Indramayu: Penerbit Adab.
Mulfiani, T. N., & Ismet, S. (2020). Efektivitas Permainan Teka Teki Silang Modifikasi Terhadap Kemampuan Membaca. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 287-291. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i1.462.
Nana, S. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.
Nurrahmayani, N., & Yusni, Y. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal on Education, 6(2), 14180-14186. https://doi.org/10.31004/joe.v6i2.5248
Pasaribu, A., & Saparini, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual untuk Meremidiasi Miskonsepsi pada Materi Gaya dan Hukum Newton. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 4(1), 247–254. https://doi.org/10.36706/jipf.v4i1.4264.
Pipo, B. H., Gembong, S., & Purwanti, P. (2023). Penerapan Pembelajaran di Luar Kelas untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa melalui Mata Pelajaran IPA dengan Materi Siklus Air Tanah di Kelas V SDN Jomblang Tahun Pelajaran 2023/2024. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 935-944.
Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1717–1724. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.991.
Ramdani, N. G., Fauziyyah, N., Fuadah, R., Rudiyono, S., Septiyaningrum, Y. A., Salamatussa’adah, N., & Hayani, A. (2023). Definisi Dan Teori Pendekatan, Strategi, Dan Metode Pembelajaran. Indonesian Journal of Elementary Education and Teaching Innovation, 2(1), 20-31. https://doi.org/10.21927/ijeeti.2023.2(1).20-31.
Samsudin, M. (2020). Faktor-faktor yang Memengaruhi Belajar. Eduprof: Islamic Education Journal, 2(2), 162-186. https://doi.org/10.47453/eduprof.v2i2.38.
Sari, N. N., & Junaidi, J. (2021). Discovery Learning Berbantuan Media Teka Teki Silang-Puzzle. Discovery Education. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(4), 307-318. https://doi.org/10.24036/sikola.v2i4.117.
Situmorang, R. P. (2017). Integrasi Literasi Sains Peserta Didik dalam Pembelajaran Sains. Satya Widya, 32(1), 49–56. https://doi.org/10.24246/j.sw.2016.v32.i1.p49-56.
Sudibyo, E., Jatmiko, B., & Widodo, W. (2016). Pengembangan instrumen motivasi belajar fisika: angket. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 1(1), 13-21.
Syahreza, A. (2021). Penggunaan Lembar Kerja Berupa Teka Teki Silang Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas IX. SCIENCE : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(3), 305-308. https://doi.org/10.51878/science.v1i3.690.
Ulfiah, Z., & Wahyuningsih, Y. (2023). Penerapan Permainan Edukatif Teka Teki Silang Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 403-410. https://doi.org/10.58401/dirasah.v6i2.928.
Wedekaningsih, A., Koeswanti, H. D., & Giarti, S., (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Jurnal Basicedu, 3(1), 21-26.
Widiastuti, N. L. G. K. (2021). E-Modul dengan Pendekatan Kontekstual pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 435-445. https://dx.doi.org/10.23887/jipp.v5i3.37974.
Yulistiawati, N ., Khoimatun., & Fatkhiyani, K. (2022). Peningkatan Hasil Belajar IPA Dengan Menggunakan Model Discovery Learning Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 8(2), 578-583. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.2081.
Zakiyah, H., Purnomo, D., & Sugiyanti, S. (2019). Pengembangan E-modul dengan Pendekatan Kontekstual pada Materi Bilangan Bulat SMP Kelas VII. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(9), 278–293. https://doi.org/10.26877/imajiner.v1i6.4855
DOI: https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v5i2.289
Refbacks
- There are currently no refbacks.