Shared Reading to Enhance Students Reading Skills

Agustinus Malo Samba

Abstract


The purpose of this study was to determine that the Shared Reading learning model can Enhance the cognitive learning outcomes of grade VII students in reading comprehension at SMPN 3 Wewewa Timur. Each cycle consists of stages of planning, action, observation, and reflection. The instruments used are student tests, student activities, and teachers using observation sheets, at the end of each cycle. The results showed that the application of the Shared Reading learning model can Enhance students' cognitive competence. The percentage of students' classical achievement in cognitive competence increases over time. In the pre-cycle, the percentage is 46% (not enough), in cycle I it is 50% (not enough) and in cycle II it is 92% (very good). Meanwhile, the percentage of student activity also increased. In the pre-cycle, the percentage is 52% (sufficient), in cycle I it is 64% (good) and in cycle II it is 80% (very good). From the findings, it proves that the application of the Shared Reading learning model can Enhance cognitive competence and student activity in grade VII SMPN 3 Wewewa Timur.


Keywords


Shared Reading Model, Reading Ability

Full Text:

PDF

References


Arends, R. (2008). Learning to teach (edisi ketujuh). Perusahaan bukit mcgraw New york.

Cohen, L., Manion, L., dan Morrison, K. (2007). Metode Penelitian dalam Pendidikan (Edisi ke-6th). New York: Routledge Falmer.

Darmansyah, D. (2009). Penelitian Tindakan Kelas Pedoman Praktis bagi Guru dan Dosen. Padang: UNP-Press.

Dirman, C. J., & Juarsih, C. (2014). Teori belajar dan Prinsip-prinsip Pembelajaran yang Mendidik. Jakarta: Rineka Cipta.

Elfindri, D. K. K., Zainal, A., & Rizanda, M. E. (2011). Metodologi penelitian kesehatan. Jakarta: Baduose Media.

Harahap, MH (2018). Penerapan Media Visual Pada Pembelajaran Konstruksi Kayu Untuk Meningkatkan Keterampilan Membuat Kursi Siswa Kelas VII Di SMK Negeri 2 Panyabungan. Jurnal Handayani Pgsd Fip Unimed, 9(2), 120-124.

Johnson, D, W. (1994). Belajar Bersama dan Sendiri: Pembelajaran Kooperatif, Kompletitif, dan Individualistis. Sebuah Komunikasi Paramount

Lufri, L., Fitri, R., & Yogica, R. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Konsep, Gambar dan Metode Drill untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Memahami Konsep dan Berfikir Tingkat Tinggi Pada Mata Kuliah Perkembangan Hewan: tahun ke 1 dari Rencana 2 Tahun.

Morris, A., dan Dore, N. Stewart. (1984). Belajar Belajar dari Teks: Membaca Efektif di Area Konten. Ryde Utara, NSW: AddisonWesley.

Nunan, D. (2005). Bahasa Inggris Praktis Mengajar:Pembelajar Muda. New York: Perusahaan McGraw-Hill

Pujiono, S. (2012). Berpikir kritis dalam literasi membaca dan menulis untuk memperkuat jati diri bangsa. Prosiding PIBSI XXXIV, 778-783.

Setiani, R. E., & Razak, A. (2019). Implementasi Model Shared Reading dalam Pembelajaran Biologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Kelas X. Jurnal Internasional Ilmu Pengetahuan Progresif dan TechnoloRTes, 14(1), 93-102.

Setyoko, S., & Indriaty, I. (2018). Penerapan pembelajaran problem based learning berbasis blended learning terhadap hasil belajar kognitif dan motivasi mahasiswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(3), 157-166.

Sharan, S., & Sharan, Y. (1992). Memperluas pembelajaran kooperatif melalui investigasi kelompok. Universitas Columbia.

Simbolon, M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dalam Meningkatkan Motivasi Serta Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa di SMP Negeri 5 Tebing TingRT. Jurnal Pendidikan Sekolah Pgsd Fip Unimed, 7(3), 353-362.

Slavin, R. E. (2005). Pembelajaran kooperatif: Teori, Riset dan Praktek. Nusa Media.

Slameto. (1988). Bimbingan di Sekolah. Salatiga: Universitas Kristen Satya Wacana.

Suhadi. (2016). Menggali Pemahaman Membaca Literal dan Inferensial pada Siswa Kelas Delapan: Studi Kasus di Kelas Delapan SMP PGRI Karangampel. Cirebon: Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon

Suryawati, E. S., Suwondo, S., & Pendrice, P. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa dalam Pembelajaran BioloRT. Jurnal Pendidikan BioloRT, 8(1), 20-30.

Yamin, J. A. (2006). Comparative study using hydrogen and gasoline as fuels: Combustion duration effect. International journal of energy research, 30(14), 1175-1187.




DOI: https://doi.org/10.56842/bahtra.v3i01.236

Refbacks

  • There are currently no refbacks.